Användarnamn: Lösenord: Logga in

Fiske med levande agnfisk

Erik Forsberg
Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 14:27 - Visad 478 gånger
Är det enligt lag förbjudet att fiska med levande agnfisk eller är det enbart en etisk fråga?
Erik Thelin
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 15:44
ingen den blekaste, borde JP nästan veta, men om de nu ä förbjudet så skit ja fullständigt i de.. de ä asså små mörtn å abborre vi snacka om..
Martin Huuhka
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 16:09
Har inte hundra koll på om lagen säger blankt ja eller nej på den frågan. Men ja tror, och kan ha helt fel, att de är lagligt att fiska med levande betesfisk.
De stora invändningarna man hör mot levande bete är väll dels den etiska sidan där man plockar en liten fisk, slår 2 trekrokar genom den och hivar ut den och sen när man får en större fisk ska den behandlas som ett nyfött barn. De är en lite tvåsidig synpunkt på värdet av en fisks liv.
Den andra delen är jusst smitt spridningen med levande betesfisk, att ta en fisk från ett annat vatten och fiska med medför en större smittrisk än om du fiskar med död betesfisk som varit infryst.
Jag har kollat runt lite men inte hittat nån lagstiftning som tydligt visar om de är lagligt. De är väll ur sportfiskesynpunkt smittorisken som oroar. Men samtidigt tvättar du inte av alla dina fiskeprylar när du besöker ett nytt vatten heller så. Så för att smmanfatta: Ja vet fan inte :-)
Johan Åsfjäll
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 17:05
"Forskning visar att fiskar känner smärta. Att använda fisk som levande bete är inte förenligt med djurskyddslagen. Denna form av användning kan också anses som djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken." Enligt DSM iaf.
Erik Thelin
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 18:12
haha ja se där. men om man isåfall bryr sig om att fiskarna känner smärta så ska man nog mest troligt inte fiska alls...
Martin Huuhka
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 18:14
Jag undrar hur många som blir dömda för att använda levande betesfisk
Johan Åsfjäll
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 18:20
Erik: Ja det beror ju på hur långt detta kan gå, skillnaden är väl dock att man fångar fisken och dödar/släpper tillbaka den så snabbt som möjligt. Jag tycker nog att det är lite annorlunda att vara fäst på en krok sprattlandes i längre tid.
Nu är detta bara jag, men jag skulle t.e.x aldrig klara av att agna med levande betesfisk. :)
Johan Åsfjäll
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 18:25
Jag tror inte heller att levande är såååå mycket bättre..
Martin Huuhka
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 18:40
Personligen ha ja inge problem med att använda levande betesfisk, tycker de är jämförbart med mask och maggot i den meningen. Men ja kan samtidigt förstå att de kan uppfattas som barbariskt ur en etisk synpunkt, vad bestämmer värdet på en fisks liv? är den mer värd för att den väger mer? osv. Men drar man för mycket paralleller till moraliska ståndpunkter så vågar du till slut inte gå i skogen utan att vara rädd för att trampa ihjäl nått litet kryp.
Men levande betesfisk kan vara som natt och dag jämfört med död betesfisk om fisket är trögt och jag väljer alltid levande istället för död om jag kan välja
Erik Thelin
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 18:41
ja om de ä effektivare eller inte ska ja låta va osagt, ha för lite erfarenhet att fiska me levande eller dött bete när de kommer till den punkten när man nästan alltid använder wobblers :) men de lilla ja å erske ha fiska me de så ha vi fått betydligt mer hugg me levande agn än dött iallafall. om de bara ä en tillfällighet eller inte vet man ju aldrig, men känns som större chans å få nånting me levande dock. själv så har ja då inga större problem me å agna med levande mört eller smoabbarn :) men de ä ju olika de där a :)
Andreas Högberg
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 18:45
Dött agn fiskar nog så bra........................men det varierar från gång till gång!
Johan Åsfjäll
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-21 19:35
Martin: Jag har själv rannsakat mig några gånger: är inte mask och maggot lika mycket värda som en fisk? Det har du definitivt rätt i, det är där jag jämt styper i mina tankegångar.
Jens Lundqvist
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-22 19:47
jag fiskar bara med levande bete. har inge problem med det. tycker det är så mycket effektivare oftast. Fiskar jag bättre med det så tar det över faktumet att det är lite plågeri.
Erik Forsberg
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-25 22:34
Johan Åsfjäll
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-02-26 01:34
Det står ju ingenting om att det är olagligt där så. Om det hade varit strikt olagligt så skulle det förmodligen stå lite här och var (man måste söka som en dåre för att hitta ämnet).
Man tycker ju att det skulle stått tydligare om så var fallet.
Henrik Nordlander
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-05-10 07:43
Har för mig att jag sett skonsamma krokar som du "typ" klämmer fast agnfisken i utan att sticka den, försökt hitta vad dom heter men det kanske är någon annan som vet...
Erik Forsberg
Re: Fiske med levande agnfisk · Skrivet den 2011-11-15 00:14
På Fiskejournalens hemsida finns en artikel om fiskar känner smärta:
http://fiskejournalen.se/kanner-fiskar-smarta/
Skapa ett konto och logga in för att delta i diskussionen.