Användarnamn: Lösenord: Logga in

Knyta egna tafsar för isfiske efter gädda

Erik Forsberg
Knyta egna tafsar för isfiske efter gädda · Skrivet den 2011-12-27 21:07 - Visad 490 gånger
Jag är relativt novis när det gäller ismete. I år tänker jag börja knyta egna tafsar för mitt gädd-ismete, så jag undrar om någon har tips på bra wire för en nybörjare?
Jens Lundqvist
Re: Knyta egna tafsar för isfiske efter gädda · Skrivet den 2011-12-28 01:18
samma tafsmatiral som när du metar gädda annars, jag kör med strike wire knottable eller 7strand wire.
strike wire är grymt bra för att det är just knytbar samt att de inte "korvar" sig. så de 129 kr för 5 meter tycker jag är värt de
Jens Lundqvist
Re: Knyta egna tafsar för isfiske efter gädda · Skrivet den 2011-12-28 01:20
kom ihåg bara att inte köra med gäddtafsar du du ska pröva gös från isen :-)
Erik Forsberg
Re: Knyta egna tafsar för isfiske efter gädda · Skrivet den 2011-12-28 10:49
Förstod att det var samma material som annars, men jag har inte knutit några tafsar innan så det finns inget annars :-P Jag ska testa med strike wire!
Jens Lundqvist
Re: Knyta egna tafsar för isfiske efter gädda · Skrivet den 2011-12-28 13:41
ok! fäst då den första kroken den som är närmast lekandet med en knutlös knut och den andra kroken med en en ögla eller grinnerknut som jag brukar göra, sedan för att motverka trassel eller andra problem så kan det vara värt att införskaffa sig lite sleeves för att dra över krokskaftet.
Markus Burström
Re: Knyta egna tafsar för isfiske efter gädda · Skrivet den 2012-01-11 16:40
Hej Erik Forsberg,
jag skulle rekommendera 7 strand wire, jag har även använt mycket Drennan Green Pike Wire. Behöver du en utförlig guide hur du gå till väga för att göra dem kan jag ge dig det, om du inte hittar det på youtube där det annars finns mycket sådant. :)
Björn Sandström
Re: Knyta egna tafsar för isfiske efter gädda · Skrivet den 2012-01-15 15:31
Skapa ett konto och logga in för att delta i diskussionen.