Hem Fiskekalender Fångsttabell Fiskefilmer Bilder Klotterplank Forum Medlemmar (1) Mer
Logga in | Facebook Skapa konto
Hem » Forum » Tävlingar » Sportfiskefrossa Vintercup 2011/2012
Senast uppdaterade

Sportfiskefrossa Vintercup 2011/2012

Erik Forsberg, 05 Dec 2011, 16:34

Gädda, abborre, gös, lake

Fånga, fotografera, väg, mät och återutsätt.
Registrera en fisketur och dina fångster med vikt, längd och foto innan den 31 mars och var med och tävla om fina priser!

Regler

- Tillåtna metoder är pimpling och ismete (ej angeldon).
- Fångstman skall synas på bild tillsammans med fisken.
- Catch and Release.
- Tyngst fisk inom resp. art får pris. (vid lika vikt avgörs det på fiskarnas längd)
- Vinster (presentkort) hämtas personligen hos Erik Forsberg. Ej uthämtade/nyttjade presentkort tillfaller Sportfiskefrossa.

Rekommendationer

- Isdubbar och kastrep
- Snabb hantering av fisken (dvs. catch, photo & release)
- Använd inte fler spön än du hinner kontrollera. Bonus delas INTE ut till fiskar som svalt kroken!

Prisbord

Tyngsta abborre: Presentkort, 400 kr hos Benerus Jakt & Fiske i Örnsköldsvik - www.benerus.com
Tyngsta gös: Presentkort, 400 kr hos Benerus Jakt & Fiske i Örnsköldsvik - www.benerus.com
Tyngsta gädda: Presentkort, 400 kr hos Benerus Jakt & Fiske i Örnsköldsvik - www.benerus.com
Tyngsta lake: Presentkort, 400 kr hos Benerus Jakt & Fiske i Örnsköldsvik - www.benerus.com

Total vinstsumma: 1600 kr

Bonuspris!

Bonuspris utlovas till den bästa inspelade fiskefilmen som laddas upp på Frossan.

- Filmklippen skall ha spelats in i samband med fiske under perioden 6 dec 2011 - 31 mars 2012.
- Filmklippen bör innehålla minst en fight av fisk som registrerats som fångst på Frossan.

Tabellen uppdaterad: 2012-02-23 02:33

Gädda
8.05 kg 105 cm Micke Karlberg 11 Feb 2012 Se bilden »
Lake
3.2 kg 65 cm Micke Karlberg 26 Jan 2012 Se bilden »
2.75 kg 71 cm Martin Huuhka 26 Jan 2012 Se bilden »
2 kg 63 cm Erik Forsberg 26 Jan 2012 Se bilden »

50 inlägg för “Sportfiskefrossa Vintercup 2011/2012”

Erik Forsberg skrev 07 Feb 2012, 14:09
Uppdaterat med prisbord.

Andreas Högberg skrev 27 Dec 2011, 00:28
Ja, vissa småsjöar kan nog vara fiskbara, men inga större vatten än så länge!

Jimmy Viberg skrev 26 Dec 2011, 14:34
På Västansjösjön är det fångstgaranti, perfekt för den som vill stilla fiskesuget en aning ;)

Erik Forsberg skrev 26 Dec 2011, 14:00
1½ dm på Västansjösjön ;)

Andreas Högberg skrev 25 Dec 2011, 23:58
Här i närområdet av Ö-vik och Bjästa är det dåliga isar om inte öppet vatten................glad för tips!

Markus Burström skrev 25 Dec 2011, 15:24
Något som hittat åt någon is ännu? Här är det dåligt (Umeå - Skellefteå)!

Jens Lundqvist skrev 20 Dec 2011, 13:40
jorå! vi ska ta en abborre på 1,8 då!

Erik Forsberg skrev 20 Dec 2011, 12:47
jo det finns is, men ingen tid. vaknar 14:00 efter nattjobb, lagom när solen går ner. visst är annandagen spikad för du vet vad / du vet vart ?

Jens Lundqvist skrev 20 Dec 2011, 12:15
har ni ingen is än att tala om? helt klart ska man bo i nedre norrland om man vill ha vinter fort samt is. det var 3 veckor sedan jag såg det första vippan vinka till mig, sedan att det var mörten som gjorde det behöver vi inte tala om ;-)

Erik Forsberg skrev 20 Dec 2011, 11:06
Längtar tills första vippan löser ut ;)

Jens Lundqvist skrev 20 Dec 2011, 10:41
trodde att det var en ismetestävling men såg nu att det även gäller pimpling.opps!
jag får iallafall hoppas att de som vinner då får fiskarna på ett icke artificiellt bete :-)

Erik Forsberg skrev 20 Dec 2011, 10:19
Japp, jag tänker testa ismete efter abborre med agnfisk ;)

Jens Lundqvist skrev 20 Dec 2011, 09:33
pimpling. det är därför det är så roligt att ha med abborre på en ismetestävling. för det är inte det lättaste!! många kan ta de på en vertikalpirk eller balansare men att få en stor på en 10 cm mört och hinna med att kroka den gör det hela lite svårare, å andra sidan bör det ge större fiskar

Erik Forsberg skrev 20 Dec 2011, 09:16
Jens, vad kallar du det då?

Jens Lundqvist skrev 20 Dec 2011, 00:32
kanske är bäst att förtydliga redan nu att pimpla abborre med diverse pirkar inte är ismete :-)

Erik Forsberg skrev 18 Dec 2011, 18:54
Helt rätt att bottenmetade fiskar inte ska vara med i tävlingen (korrigerat).

Markus Burström skrev 18 Dec 2011, 12:27
Jag tycker bonuspriset känns riktigt roligt. Jag har ingen bra kamerautrustning men kommer att filma med min kompaktkamera. Och vad gäller fototävling, då kan jag lika gärna börja gnälla och säga "Men då har jag ingen chans för jag har ingen fet systemkamera", och ska jag ta det ett steg längre börjar jag grina över dåliga gösvatten.
Som sagt, jag tycker det är ett roligt inslag med film men förstår samtidigt medlemmar som vill ha en omröstning.

För övrigt, de fiskarna som ligger inne nu (de två lakarna) borde väl inte gillas då de bottenmetats upp och tillåtna metoder för tävlingen är ismete och pimpel? ;) (även om de där fiskarna inte kommer att vinna, hehe)

Erik Forsberg skrev 17 Dec 2011, 14:36
Det hänger alltid på fiskarens omdöme att avgöra hur snabbt fisken måste tillbaka och jag vill påstå att releasen inte behöver ta längre tid om kameran är på.

Jimmy Viberg skrev 16 Dec 2011, 21:54
Släpp det där nu. Det är väl bara att låta bli å tävla om det är så hemskt.

Andreas Högberg skrev 16 Dec 2011, 15:23
Jag vet inte vad du helst kollar på i videoväg Jimmy, men jag personligen ser hellre fina fiskar som hanteras på rätt sätt än polaren som tappar veven eller någon som fångar en kilos gädda (om det inte är barn då). Men personligen tycker jag att vintern inte är rätt säsong att filma på, då fisken lätt tar skada vid kyla (ögon och slemskickt). Om man bortser från senvåren.

Kent Ö skrev 15 Dec 2011, 17:56
Gött ...då kör vi! =)

Erik Forsberg skrev 15 Dec 2011, 10:19
Japp körkortet går bra, men då ska utfärdande-datumet synas så inte kortet är 40 år gammalt. Haha, nämen jag litar på dig kent.

Kent Ö skrev 15 Dec 2011, 08:16
Funkar det om jag ist lägger mitt körkort invid fisken på kortet som verifikation på att det är jag? Som alternativ?

Jimmy Viberg skrev 14 Dec 2011, 23:42
Nä Johan, det var väl lite fel av mig att utmåla er två som sådana favoriter, det var en misslyckad överdrift för att försöka visa att filmtävlingen inte var så svår :) Ber om ursäkt för det..
Det var väl mest baserat på era kvalitéer som sommarfiskare ;)

Kan väl hålla med Kent lite ang. att det är svårt att fota sig själv med fisken, men om man har tänkt sig vara med i tävlingen så går det nog att förbereda sig och lista ut nåt sätt att lyckas fota sig även om det blir lite bökigt :)
Går ju alltid att få lite tips här på frossan också!

Johan Pettersson skrev 14 Dec 2011, 22:27
Kul att ha en liten tävling som en extra grej om man lyckas med att få något stort. Vill inte hålla med om att jag och erik har störst chans. Var ett bra tag sedan jag levererade från isen....

Erik Forsberg skrev 14 Dec 2011, 19:13
Kent, för att man ska se att det är du som fått den. Du kan lägga fisken på en avkrokningsmatta och huka dig ner, på nåt sätt går det ;)

Kent Ö skrev 14 Dec 2011, 18:29
Fångstman skall synas på bild tillsammans med fisken. Varför? Lite svårt att ta kort på sej själv och fisken när man är ensam.

Jimmy Viberg skrev 13 Dec 2011, 10:14
Väl talat Erik!

Jag skulle också kunna stå över filmtävlingen om det skulle göra att det kom in en hög roliga bidrag att kolla igenom :)

Erik Forsberg skrev 12 Dec 2011, 23:21
Jag vill än en gång poängtera att jag inte har större chans än någon annan att vinna varken tyngsta-fisk-tävlingar eller filmtävling. Det gäller att vara ute på isen och ha kameran igång. Det är sedan fiskarnas vikt som avgör ena momentet. Om jag vinner pris för bästa film eller inte, det avgör medlemmarna (och hur påverkar man det?). Jag är inget filmproffs. Det finns massor av amatörfilmer på YouTube, inte bara fiske som har tusentals tittare. Varför? Kanske för att dom har nya idéer! Jag tycker t.ex att Jimmys amatörmässiga (trots allt) Bottennapp-serie är grymt mycket roligare att se än avsnitt av Fiske från TV4+ med William Moberg Faulds (gud så trist). Tävlingen är inte till för att jag själv ska vinna pris, jag kan gärna avstå att delta i filmtävlingen om det känns bättre.. Jag ser det främst som en möjlighet för andra att kliva fram i rampljuset med sina filmskapelser.

Erik Forsberg skrev 12 Dec 2011, 21:34
Är det fler som har synpunkter på tävlingen så får dom gärna göra ett inlägg i denna forumtråd, gärna mer synpunkter/kritik på bonusprisets utformning!

Sida av 2 Nästa sida »